Svar: Vand - 12 mdr.

9. november 2020

Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Line

Tak for dit brev, det er rigtig godt du skriver tilbage :)

Det er godt, hvis jeres dreng kan drikke vand af kop - og med den alder han har stille og roligt helt begynde at undvære sin flaske :)

Det behøver dog ikke ske fra den ene dag til den anden, og hvis han ikke kan dække sit væskebehov via kop endnu, og derfor har brug for stadig at få en flaske vand til natten, så er det okay. De fleste børn stopper helt med flasken i 13-15 måneders alderen og kan i den alder dække deres væskebehov uden flasken, så måske har han brug for lidt mere tid. Derfor er det helt okay, hvis I bruger de næste 1-2 måneder på at trappe helt ud af flasken og samtidig øger jeres drengs indtag af vand via kop om dagen:)

Han væskebehov afhænger af hans vægt. Hans udregnede væskebehov er - nu hvor han er 1 år gammel, og hvor han sandsynligvis vejer mere end 10 kg: 1000 ml + 50 ml/kg over 10 kg. Det vil sige, at hvis han vejer 10 kg, så vil hans udregnede behov være 1000 ml, hvis han f.eks. vejer 12 kg, så vil hans behov være 1100 ml. i døgnet.

Han skal drikke både vand og mælk. Han må gerne begynde at få lidt letmælk af kop, nu hvor han er blevet 1 år - lige nu max 100 ml. men indtaget af komælk øges gradvist i takt med, at han bliver ældre, og måske vil han kunne lide smagen af dette. Det vil være rigtig godt, hvis min. 350 ml (max 500 ml) af hans væskebehov (mælkebehov) bliver dækket af mælk og surmælksprodukter :)

Du må også meget gerne komme letmælk eller mme på hans grød og mos, så han ikke kun får mælken i grøden, men også får den på. Det er også med til at give ham lidt ekstra væske. Du kan om eftermiddagen f.eks. give ham en frugtgrød med mme (og senere letmælk) og på den måde få lidt ekstra i ham.

Derudover skal han tilbydes vand til måltiderne og også som tørstslukker ind i mellem, og det er helt perfekt, at du stiller væske frem, så han ser det og kan tage en slurk, hvis han føler behov for det, når han f.eks. leger i stuen. Fortsæt endelig med det :)

Det kan være en god idé at komme lidt agurk, appelsin, citron eller lignende i en ...

Annonce

... kande vand, som du stiller i køleskabet. Det gør, at vandet måske ser lidt mere spændende ud, samtidig med, at det også kan give lidt smag.

Du kan også fryse forskellige bær eller frugtstykker ned og komme dem i vandet som isterninger, det kan måske også gøre, at han synes, det er mere spændende at drikke det...

At du giver ham lidt kogt afkølet/lunt vand er også helt fint, og en gang imellem kan du også give ham lidt tynd koffeinfri frugtte. Det kan være dejligt her i vinterperioden, og hvis han bliver lidt forkølet. Fødevarestyrelsen anbefaler dog IKKE te til børn dagligt, og du bør passe på med rooibos te, sort te, grøn te, kamillete, fennikelte og pebermyntete, der kan være forurenet med PA (pyrrolizidin-alkaloider), en naturlig plantegift, der kan påvirke leveren.

Og så spiller koppen også ind - nogle børn kan rigtig godt lide at drikke af en tudkop eller drypfri kop, andre børn synes, at en kildevandflaske evt. med tut eller en drikkedunk er sjov. Atter andre drikker mere, hvis de har et sugerør, atter andre synes det er bedre med en dukkekop... du må prøve dig lidt frem og se, hvad der kan motivere ham til at drikke mest muligt.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Derudover skal du naturligivs holde øje med hans bleer. Det er den bedste måde at sikre sig, at han får væske nok. Han skal have tunge tissebleer, og hans urin må ikke være koncentreret og gul. Hans afføring skal være fast, men ikke knoldet og hård. Hård mave kan også være tegn på, at han mangler væske - og derudover skal maven naturligt holdes igang via varieret og fiberholdig kost :)

I skal også være opmærksomme på, at der kan være en del vane forbundet med at søge vand om natten, og derfor er det ofte en god idé at trappe mængden af vand ned, så han får mindre og mindre og derfor også vænnes til ikke at behøve store mængder vand i maven om natten - så hans væskedøgn vendes, og i takt med at han drikker mindre nat, så drikker han mere om dagen, hvilket igen gør, at han bedre kan vænnes fra væskeindtaget om natten.

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker og uddybning lidt :)

Fortsat held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Krydderurter

På persille, purløg og andre krydderurter og bladgrøntsager som f.eks. spinat og salat, kan der være jord og dermed jordbakterier - selv efter grundig vask. Bakterierne kan vokse, hvis maden gemmes eller ved genopvarmning, og de kan medvirke til dannelse af nitrit. Nitrit kan reagere med blodets hæmoglobin, så det ikke kan transportere ilt rundt i barnets krop.

"Grønt drys"på varm mad må derfor ikke gives til spædbørn og småbørn. Friske krydderurter og bladgrøntsager må dog...

Læs mere i Babylex

Appetit

Børns appetit varierer meget. Nogle gange spiser barnet meget i løbet af en dag og andre gange betydeligt mindre.

Det er helt i orden, så længe barnet trives, er aktivt og hverken bliver for tyk eller tynd. Og som udgangspunkt må du tro på at dit barn har en naturlig evne til at spise, når de tilbydes mad og til at sige fra, hvis det ikke har behov for mere.

Når man ammer ved man aldrig hvor meget barnet egentlig får og her må man tro på at hvis der kommer noget ud...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Mange tak for dit gode svar - vi har nu fulgt dine anvisninger og det var en overraskende nem proces - 2 nætter tog det af vænne flasken fra vores datter og nu spiser hun som aldrig før - TUSIND TAK for dit lille skub.

Mange hilsener
Vibeke, mor til pige på 21 måneder